Hoe schrijf je een sterke SEO-tekst?

hoe-schrijf-je-sterke-seo-teksten

Een sterke SEO-tekst is ongelofelijk belangrijk voor het succes van jouw website. Want het is niet alleen belangrijk dat je een tekst schrijf die informatief is en die de lezer kan boeien, het moet ook nog eens een sterke tekst zijn op het vlak van search engine optimization (SEO).

Maar hoe pak je zoiets nou precies aan? Waar moet je allemaal op letten en hoe zorg je ervoor dat je het maximale uit elke blog of elke stuk tekst haalt?

Vandaag nemen we je mee in de wondere wereld van SEO-copywriting, zodat jij met deze stappen ervoor zorgt dat elke nieuwe tekst die je ooit zult schrijven én oude tekst die je ooit hebt geschreven, volledig geoptimaliseerd kan worden voor SEO.

Je leest het goed: SEO is niet alleen voor je toekomstige artikelen, maar kan dus ook op oude blogs worden toegepast. Deze wijzigingen worden door Google opgepikt dankzij een WordPress sitemap. Zo zorg je er automatisch voor dat je belangrijke wijzigingen bijdragen aan een betere vindbaarheid van je artikelen.

Om de beste SEO-teksten te schrijven helpt het om een vaste volgorde aan te houden. We helpen je in dit artikel met een helder stappenplan, zodat jij ook een sterke SEO-tekst leert schrijven. Want hoe mooier en beter artikelen zijn, hoe slimmer we allemaal worden!

De wereld van sterke SEO-teksten staat bol van meta descriptions, zoekwoorden en tussenkoppen. Neem onderstaande video eens door om alvast wat gevoel te krijgen bij meta titles en keywords.

Aan welke voorwaarden voldoet een sterke SEO-tekst?

Om een sterke SEO-tekst te schrijven, zal de tekst aan een aantal voorwaarden moeten voldoen. We zetten de belangrijkste stappen even voor je onder elkaar, om ze vervolgens per stuk uitgebreid te behandelen.

Zit je er klaar voor? Hier gaan we!

Een goede SEO-tekst beschikt over:

  • Actie 1: Een gedegen zoekwoorden onderzoek
  • Actie 2: Een passende meta-title
  • Actie 3: Een passende meta-beschrijving
  • Actie 4: Goede tussenkoppen voor een duidelijke opbouw en structuur van de tekst
  • Actie 5: De juiste afbeeldingen en grafische content
  • Actie 6: Het juiste gebruik van interne links

Zoals je ziet bevat een goede SEO-tekst véél meer elementen dan gewoon een goede tekst schrijven. Je kunt dus de beste tekst van de wereld hebben geschreven. Maar als hij aan geen enkele of slechts een aantal van de voorwaarden van een sterke SEO-tekst voldoet, is de kans dat je er helemaal niets aan hebt echt levensgroot.

En dat is ongelofelijk zonde van je tijd, moeite en energie. Om nog maar te zwijgen van al die mensen die echt geholpen zouden zijn door jouw tekst te lezen, die dat nu niet doen.

Het is dus zaak om jouw geweldige tekst om te gaan zetten naar een geweldige SEO-tekst. En daarom leggen we de 6 stappen tot een sterke SEO-tekst aan je uit. Stap voor stap, beetje bij beetje.

Actie 1: Een gedegen zoekwoorden onderzoek

De tijd waarin een tekst vooral werd opgepikt door Google omdat het primaire zoekwoord extreem vaak voorkwam in een tekst, is inmiddels al jarenlang achterhaald. Sterker nog, Google is steeds slimmer geworden en over optimalisatie wordt inmiddels afgestraft. Het heeft dus geen enkele zin om in de eerste 500 woorden van je tekst honderd keer je zoekwoord te gebruiken. Het succes van een goede SEO-tekst ligt dan ook bij een gedegen zoekwoorden onderzoek.

Een goed zoekwoord bevat de volgende elementen:

  • Sluit extreem goed aan bij het hoofdonderwerp van je tekst
  • Is een zoekwoord waar veel op gezocht wordt door gebruikers van zoekmachines
  • Is een zoekwoord waar niet enorm veel concurrentie op zit
  • Is een woord waar ook verschillende alternatieven (extra zoekwoorden) voor zijn

Even als voorbeeld:

Het zoekwoord ‘computer’ kan heel goed aansluiten bij je tekst over een Apple Macbook computer en er zal ongetwijfeld veel op gezocht worden. Het is namelijk een zowel Nederlands als Engels woord en de zoekvolumes zijn gigantisch. Hetzelfde geldt echter ook voor de concurrentie. Dus tenzij je een site hebt met een gigantisch sterke Domein Autoriteit, kun je vergeten dat je ooit op het zoekwoord ‘computer’ zult ranken.

Een beter alternatief is bijvoorbeeld het zoekwoord over de computer waar je over schrijft: Apple MacBook Pro 13met Apple M1 Chip. Dit zoekwoord sluit nóg beter aan bij je tekst, er wordt veel op gezocht, de concurrentie ligt aanzienlijk lager en er zijn nog voldoende alternatieve zoekwoorden voor te vinden.

Vind je het lastig om een goed zoekwoord te bepalen? Geen zorgen! Er zijn behoorlijk wat gratis tools beschikbaar voor een zoekwoordenonderzoek. De belangrijkste zijn zelfs van Google zelf, kijk maar:

4 Gratis programma’s voor zoekwoorden onderzoek (SEO)

  1. Google Keyword Planner: Een betere tool voor het vinden van zoekwoorden is bijna niet te vinden. Hooguit een betaalde variant die beter is dan Google Keyword Planner. Deze tool werkt overigens het beste in combinatie met Google Ads.
  2. Ubersuggest: Ubersuggest is een mooi alternatief voor als je het over een andere boeg wilt gooien dan Google zelf. Het nadeel is overigens wel dat je elke dag maar een paar zoekresultaten kunt uitvoeren. Toch kan het – zeker voor beginnende copywriters – een hele mooie oplossing zijn.
  1. Google trends: Wil je weten hoe populair je zoekwoorden zijn? Google Trends heeft het antwoord voor je. Google Trends wordt dan ook vooral gebruikt om in te schatten of een zoekwoord in de toekomst veel potentie heeft of niet.
  1. Google: Natuurlijk kun je ook Google zelf gebruiken. Google heeft een functie waarop het zoekwoorden aanvult wanneer je begint te typen. Daardoor kun je zien op welke zoekwoorden men zoekt als je een eerste aanzet geeft. Ook alternatieven zoals gerelateerde zoekopdrachten of suggesties in Google afbeeldingen zijn behulpzaam.

Naast je primaire zoekwoord wil je ook op zoek gaan naar extra zoekwoorden. Waarom?

Extra zoekwoorden vergroten de kans dat je artikel door de gebruikers van Google wordt gevonden. Voornamelijk omdat bij het zoeken niet iedereen hetzelfde zoekwoord gebruikt.

Extra zoekwoorden zijn dus zoekwoorden die heel dichtbij je belangrijkste zoekwoord staan, maar die dus wel een ondersteuning bieden aan dat zoekwoord. Laten we nog even een voorbeeld geven:

Primair zoekwoord: italiaans eten

Extra zoekwoord #1: macaroni

Extra zoekwoord #2: spaghetti

Extra zoekwoord #3: italiaanse keuken

Extra zoekwoord #4: italiaanse cuisine

Zoals je ziet zijn de extra zoekwoorden niet precies gelijk aan het primaire zoekwoord, maar hebben ze er wel mee te maken of vormen ze een zoekwoord waar iemand die op zoek is naar het primaire zoekwoord ook op zouden kunnen zoeken wanneer ze via een andere weg proberen informatie over het onderwerp te vinden.

google op macbook

Actie 2: Een passende meta-title

Wanneer je weet op welke zoekwoorden je je wilt richten met je tekst, is het tijd om te kiezen voor een passende meta-title. Een meta-titel kan weliswaar gelijk zijn aan de titel van je artikel, maar dit hoeft niet zo te zijn.

Sterker nog, je kunt hier prima in variëren. Belangrijkste is wel dat je ervoor zorgt dat je primaire zoekwoord absoluut wordt meegenomen in de meta-title.

Je kunt de volgende richtlijnen aanhouden voor een goede meta-title:

  • Elke pagina heeft een unieke titel, zo concurreer je niet met jezelf.
  • Schrijf een titel die aansluit bij de zoekbehoefte van iemand. Kies een titel die aangeeft welk probleem opgelost wordt of wat ze aan je tekst zullen hebben. Zoals je bij dit artikel met de titel ‘Hoe schrijf je een sterke SEO-tekst?’ overduidelijk leert hoe je een sterke SEO-tekst schrijft.
  • Hou de titel tussen de 15 en 40 tekens lang. Zo zorg je er ook voor dat de volledige titel op kleinere apparaten zoals een mobiele telefoon volledig wordt weergegeven.
  • Gebruik je primaire zoekwoord ALTIJD in je titel Google gebruikt je titel om te kijken of dat onderwerp aansluit bij de zoekbehoefte van gebruikers.

 

Actie 3: Een passende meta-beschrijving

Na je meta-titel komt je meta-beschrijving. De meta-beschrijving is een korte uitleg over wat iemand van een pagina of artikel kan verwachten. Deze meta-beschrijving is ongelofelijk belangrijk, want hij kan ervoor zorgen dat iemand jouw zoekresultaat uitkiest omdat deze hem of haar veel meer aanspreekt dan de meta-beschrijving van een van je concurrenten.

Je kunt de volgende richtlijnen aanhouden voor een goede meta-beschrijving:

  • Elke pagina heeft een unieke beschrijving. Vaak wordt de beschrijving vergeten, terwijl dit juist dé kans is om een bezoeker op een link te laten klikken.
  • Zorg ervoor dat één of meerdere relevante zoekwoorden zijn opgenomen in de meta-description. Dit kan dus heel goed zijn: Lees dit uitgebreide artikel over Italiaans eten zoals Macaroni en Spaghetti en andere gerechten uit de Italiaanse keuken!
  • Hou je meta description bij 1 tot 2 zinnen. Langer kan wel, maar vaak zal deze tekst niet worden weergegeven en eerder afleiden dan iets toevoegen.
  • Voeg een call to action (een actie) toe aan de tekst, zoals ‘Lees nu’!
  • Zorg ervoor dat je echt de aandacht van de gebruiker weet te trekken. Deze ene zin zorgt ervoor dat iemand doorklikt of juist voor een concurrent gaat. Onderschat de waarde van de meta-beschrijving dus niet!

meta beschrijving seo

Actie 4: Goede tussenkoppen voor een duidelijke opbouw en structuur van de tekst

Nu je veel randvoorwaardelijke dingen geregeld hebt, is het tijd om je echt met de tekst zelf te gaan bemoeien. Natuurlijk heb je ervoor gezorgd dat de tekst inhoudelijk om van te smullen is. Het volgende punt wat dan belangrijk is, is de opbouw en structuur van je tekst.

Dit krijg je het makkelijkste voor elkaar met een duidelijke inhoudsopgave, zodat de lezer van tevoren precies weet wat hem of haar te wachten staat. Een andere manier (of eigenlijk aanvullend) is het juist inzetten van goede tussenkoppen om je SEO te verbeteren.

Wat een goede tekst een goede tekst maakt verschilt per doelgroep. Toch zijn er een aantal standaard aanbevelingen om je teksten de juiste structuur mee te geven:

  • Maak een tekst zo kort of zo lang als hij nodig is. Raffel je onderwerpen niet af, maar maak ze ook niet onnodig lang om maar een aantal woorden te halen.
  • Voeg een inhoudsopgave toe.
  • Maak voldoende gebruik van H2- en H3-tussenkoppen voor een duidelijke structuur
  • Markeer belangrijke stukken met een dikgedrukte tekst of aparte alinea
  • Gebruik voldoende opsommingstekens
  • Hanteer overal dezelfde tone-of-voice, die aansluit bij jouw bedrijf of website

header-tags

Actie 5: De juiste afbeeldingen en grafische content

Het oog wil ook wat. Naast een prettige structuur en leesbare inhoud, vinden gebruikers het vaak ook fijn om afbeeldingen en video’s te zien. Niet iedereen houdt er namelijk per definitie van om (veel) te lezen en het is ook goed om mensen die meer visueel ingesteld zijn te helpen.

Een afbeelding of video kan je helpen om je verhaal heel goed over te brengen. Daarnaast zorgt het ook voor een fijne afwisseling van lange stukken tekst. Niet geheel onbelangrijk hebben afbeeldingen en video’s ook een belangrijke toegevoegde waarde voor SEO.

Dit noemen ze ook wel de SEO-optimalisatie van je afbeeldingen. Afbeeldingen hebben namelijk de kans om door Google uitgekozen te worden voor ‘Featured Snippets’ en in het onderdeel van Google’s afbeeldingen en video weergegeven te worden als zoekresultaat.

Daarnaast dragen ook afbeeldingen weer bij aan de juiste zoekwoorden door de bestandsnamen en alt-teksten die worden gebruikt bij afbeeldingen.

In plaats van IMG0093409.JPG als bestandsnaam te gebruiken, gebruik je dus liever italiaans-eten-macaroni.jpg als bestandsnaam. Als alt-tekst kun je dan ‘Een bord met italiaans eten’ gebruiken. Zo haal je het maximale uit je afbeelding van een bord macaroni, voor SEO.

seo zoekwoord bord macaroni

Actie 6: Het juiste gebruik van interne links

Je hebt ze ongetwijfeld al hier en daar voorbij zien komen in dit artikel, wat interne links. Interne links zijn koppelingen van het ene artikel naar het andere artikel. Voorbeelden van interne links in dit artikel zijn dus:

Dit zijn stuk voor stuk andere behulpzame artikelen over SEO die jou een stap verder kunnen helpen. Niet alleen zijn het behulpzame artikelen, maar ze geven ook extra uitleg over bepaalde stukken tekst die weer in dit artikel gebruikt worden.

Willen je bezoekers dus meer weten over een bepaald onderdeel? Dan zorg je er op deze manier voor dat ze snel bij het juiste artikel of op de juiste pagina terecht komen.

Hiervoor is het vaak belangrijk dat je de juiste ankerteksten gebruikt. Vermijd dus interne links als ‘klik hier’, maar geef ze een naam die aansluit bij de daadwerkelijke titel of inhoud van de pagina of het artikel.

Conclusie: Het schrijven van een sterke SEO-tekst

Hopelijk kun je met behulp van dit stappenplan aanzienlijke stappen maken op het gebied van SEO. Zoals aangegeven gelden deze tips niet alleen voor nieuwe artikelen of pagina’s die je maakt, maar kun je ze ook toepassen op reeds bestaande pagina’s of artikelen.

Bekijk dus vooral eens al je oude content en zet ons stappenplan eens voor je aan het werk. Je zult zien dat de effectiviteit van je SEO-teksten met sprongen vooruit zal gaan wanneer je de juiste richtlijnen hanteert.

Mocht je ergens niet helemaal uitkomen, laat dan even een bericht achter. Wij willen je met alle plezier verder helpen in je ontwikkeling als heuse SEO-specialist!

Kun je geen genoeg krijgen van SEO copywriting? Bekijk dan eens deze laatste video voor nóg meer inspiratie!

Dit bericht is gepost in SEO. Bookmark de link.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Doe je bod
Jouw bod bedrag
Koop dit domein

Je koopt deze domeinnaam voor

ajax-loader
Deze website maakt gebruik van cookies, accepteer het gebruik van cookies voor de beste ervaring op de site.