Je SEO verbeteren dankzij sterke tussenkoppen

header-tags

Je SEO verbeteren met sterke tussenkoppen, ook wel headers genoemd, is misschien wel de meest eenvoudige en meest belangrijke stap die je kunt zetten in je zoekmachineoptimalisatie.

Niet alleen voor je lezers, maar ook voor zoekmachines zoals Google, is een logische opbouw van je teksten ongelofelijk belangrijk. Natuurlijk moet de tekst naast een fatsoenlijke opbouw en juiste structuur ook over een interessante of aantrekkelijke inhoud beschikken, maar dat laatste spreekt voor zichzelf.

Schrijf jij dus de mooiste teksten ter wereld, maar laat je kansen liggen op het vlak van SEO? Dan is dit hét artikel voor jou om eens goed door te nemen. Het gebruik van sterke tussenkoppen in je tekst kan namelijk een enorm verschil maken in hoe goed jouw teksten door Google worden opgepikt en weergegeven als zoekresultaten.

We leggen het allemaal uit in dit artikel, zodat je straks precies weet:

  • Wat tussenkoppen precies zijn
  • Wat het verschil is tussen verschillende HTML tags
  • Hoe je tussenkoppen optimaal inzet
  • Hoe vaak je welke headings gebruikt in een tekst

Voordat we in het diepe springen starten we eerst even met een korte uitleg in onderstaande video over sterke tussenkoppen voor effect hebben op je SEO.

Wat zijn tussenkoppen of headers precies?

Nou, dit. Wat je boven deze tekst ziet staan. Niets meer en niets minder. Een tussenkop zorgt ervoor dat een heel stuk tekst netjes wordt opgedeeld in een aantal losse stukken tekst en zorgt ervoor dat de lezer van tevoren weet waar een gedeelte van de tekst over zal gaan.

Het mag dus duidelijk zijn dat door de tussenkop ‘Wat zijn tussenkoppen of headers precies?’ de lezer weet dat het stuk tekst vervolgens een uitleg over tussenkoppen of headers zal zijn.

Hierdoor weet de lezer (of de zoekmachine) wat hij of zij kan verwachten en zorgt het ervoor dat de tekst in een artikel sneller en makkelijker gelezen kan worden. Daarnaast zorgt een krachtige tussenkop of titel ervoor dat de aandacht snel naar een bepaald onderdeel getrokken kan worden.

Niet voor niets adverteren kranten met grote, spraakmakende en duidelijke kopteksten, om ervoor te zorgen dat mensen de krant kopen of de tekst willen lezen. Dat is tegenwoordig in het digitale tijdperk niet anders. En om dat te realiseren maken we gebruik van tussenkoppen, headers, HTML-tags of headings.

Maar hoe gaat dat precies in zijn werk? En wat zijn de verschillen tussen de verschillende HTML-tags?

krant met tussenkoppen

De verschillen tussen de aparte HTML-tags en headers bij SEO kopteksten

Voordat we direct naar de verschillende headers kijken, eerst even een kort stukje achtergrond of context bij HTML-tags. Om headings goed te begrijpen, scheelt het als je snapt wat de essentie van HTML is.

HTML is de afkorting van HyperText Markup Language. HTML is een taal wat als doel heeft om een internetpagina of artikel dusdanig te structureren, zodat een zoekmachine of webbrowser weet op welke manier de pagina vormgegeven moet worden. Belangrijke HTML-tags zijn <title> en <meta>, maar ook de tussenkoppen spelen een belangrijke rol in de leesbaarheid van een stuk tekst.

Naast de leesbaarheid zorgen tussenkoppen er ook voor dat Google weet waar de tekst over zal gaan. De zoekwoorden die in de tussenkoppen worden weergegeven, worden door Google ook gebruikt in het sorteren van de miljarden zoekresultaten. Schrijf je een tekst over gele bloembollen? Dan helpt het als de woorden gele bloembollen ook in de titel staat en terugkomt in de tussenkoppen. De kans dat Google jouw tekst dan zal tonen wanneer iemand zoekt op gele bloembollen wordt daarmee sterk vergroot, omdat Google niet alleen in jouw teksten de woorden gele bloembollen ziet staan, maar ook in de titel en de tussenkoppen deze woorden terug ziet komen.

Welke tussenkoppen worden meestal gebruikt?

Tussenkoppen kun je onderscheiden door de letter H (van header of heading) en een getal erachter. Hoe kleiner het getal, hoe belangrijker de tussenkop is. H1 is dus de belangrijkste tussenkop en wordt vaak aangeduid als de titel en slechts eenmaal gebruikt.

H2 is daarnaast de belangrijkste tussenkop en kan meerdere keren per tekst worden toegepast.

H3 wordt vaak ingezet als extra tussenkop om een aanvullend onderdeel binnen een stuk tekst te bespreken. Zoals in dit geval de H3-tussenkop ‘Welke tussenkoppen worden meestal gebruikt?’. Deze tussenkop valt onder de overkoepelende tussenkop ‘De verschillen tussen de aparte HTML-tags en headers bij SEO-kopteksten’.

Naast H1, H2 en H3 zie je ook nog wel eens H4, H5 en H6 terugkomen. In de praktijk zul je deze niet vaak gebruiken, tenzij je hele lange teksten (meer dan 5.000 woorden) schrijft.

Over het algemeen volstaan H1-, H2- en H3-tussenkoppen. Maar hoe zorg je voor een duidelijke opbouw van deze tussenkoppen? Hoe zet je deze optimaal in?

Hoe zet je tussenkoppen optimaal in?

Tussenkoppen kun je optimaal inzetten wanneer ze voldoen aan de volgende twee voorwaarden:

  1. Ze zijn volgens de juiste structuur opgebouwd
  2. Ze bevatten je belangrijkste zoekwoorden

Om bij het begin te beginnen, gebruik je je tussenkoppen volgens een bepaalde structuur. Dankzij deze structuur geef je het belang van verschillende stukken tekst weer. En dat is prettig voor zowel de lezer van de tekst als voor zoekmachines.

Een structuur van tussenkoppen kan er als volgt uitzien:

  • H1: De tien mooiste gele bloembollen ter wereld
    • H2: Gele bloembollen geschikt voor ieder seizoen
    • H2: Waar koop je gekleurde bloembollen
      • H3: Verschillende groothandels voor bloembollen
    • H2: Bloembollen geel, rood of blauw
      • H3: Gele bloembollen voor de lente
      • H3: Rode bloembollen voor de zomer
      • H3: Blauwe bloembollen voor de herfst
    • H2: Bloembollen gekleurd geschikt voor ons klimaat
    • H2: Gele tulpenbollen: Hoe hou je ze het langst in leven?

Zoals je ziet kun je de H2 en H3 tags dus gewoon dwars door elkaar heen gebruiken, puur afhankelijk van je behoefte of waar je het nodig vindt.

  • De H1 tussenkop (of de titel) bevat altijd de belangrijkste zoekwoorden en dus ook het onderwerp waar je tekst of pagina over gaat.
  • De H2 tussenkoppen bevatten ook deze zoekwoorden, of variaties erop en geven de verschillende hoofdstukken van je tekst aan.
  • De H3 tussenkoppen bevorderen vooral de leesbaarheid van je tekst en zijn minder belangrijk voor het opnemen van verschillende zoekwoorden.

Je gebruikt doorgaans voor elke 250 tot 350 woorden een nieuwe H2- of H3-header om de leesbaarheid van je tekst goed te houden. Dit is uiteraard een richtlijn en hier kun je van afwijken als je dat wilt.

Waar kun je tussenkoppen vinden in WordPress, Google Docs of Microsoft Word?

Nu je weet wat tussenkoppen zijn en hoe je ze kunt toepassen, is het natuurlijk wel fijn als je weet waar je ze terug kunt vinden, zodat je er ook daadwerkelijk mee aan de slag kunt. Gelukkig zijn steeds meer programma’s erop ingericht dat je met headers aan de slag wilt gaan. Het is dan ook niet erg lastig om te vinden, maar toch zetten we het even voor je onder elkaar.

Maak je gebruik van Microsoft Word? Dan kun je kopteksten en headers vinden via het ‘lint’ in Word. Hiervoor klik je links bovenin op ‘Start’ en zoek je vervolgens de verschillende tekststijlen op. Hier zie je standaard al Kop 1 en Kop 2 weergegeven en met de pijltjes kun je ook nog andere headers (zoals H3 en H4) selecteren.

Tussenkoppen in MS Word

Maak je gebruik van Google Docs? Dan selecteer je de juiste kop eenvoudig bovenin in de menu-functie:

Kopteksten in Google Docs

Wanneer je geschreven teksten in WordPress plaatst, neemt hij vaak de opmaak gelijk over. Dus ook je kopteksten worden op die manier dan netjes gekopieerd. Kies je er echter voor om de hele tekst zelf in WordPress te schrijven? Dan zul je ervoor moeten zorgen dat je zélf de tussenkoppen plaatst. Dit kun je in WordPress op drie verschillende manieren doen:

  1. Gebruik de (nieuwe) ‘Blok-editor’ van WordPress
  2. Gebruik de (oude) ‘Classic editor’ van WordPress
  3. Gebruik Custom HTML-code in WordPress

De gemakkelijkste manier om kopteksten toe te voegen is via de editor. Als je de nieuwe blok editor gebruikt, kun je op de + knop klikken en ‘Heading’ selecteren. Vervolgens kun je selecteren welke kop (H2, H3 etc.) je wilt toevoegen.

Gebruik je liever nog de oude editor? Dan selecteer je eenvoudig onder ‘Paragraph’ de juiste Heading die je wilt gebruiken.

Gebruik je liever Custom HTML-code en vind jij het fijn om echt handmatig <H1> en <H2> in te typen? Kies dan ervoor om in WordPress niet voor de visuele editor te gaan, maar selecteer ‘Text’, rechts bovenin.

Zoals je ziet: waar je ook met tussenkoppen aan de slag wilt gaan, iedereen maakt het je zo makkelijk mogelijk! Maar er is nog meer hulp beschikbaar voor kopteksten voor SEO! Kijk maar!

Hulp bij het inzetten van kopteksten voor SEO

Na het lezen van deze tekst weet je inmiddels:

  • Wat tussenkoppen zijn
  • Welke verschillende tussenkoppen er bestaan
  • Waar ze voor bedoeld zijn
  • Hoe je ze optimaal inzet
  • Waar je ze kunt vinden in de verschillende programma’s

Nu je over al deze kennis beschikt, kun je met een gerust hart aan de slag gaan met het schrijven van de meest fantastische en meest gestructureerde teksten! Kun je toch nog een klein beetje extra hulp gebruiken met je tussenkoppen? Overweeg dan eens de gratis Yoast SEO plugin voor WordPress te downloaden.

De Yoast SEO plugin checkt namelijk gratis en voor niets de leesbaarheid van je bestaande en je nieuwe pagina’s en berichten, maar doet ook aanbevelingen wanneer het gaat om de kwaliteit van je kopteksten en zoekwoorden.

Zo hoef je dus niet overal zelf aan te denken, maar denkt Yoast SEO even met je mee en kun je achteraf de nodige aanpassingen doen voordat je een pagina of artikel publiceert. Zo zorg je direct dat je alles uit je SEO dankzij sterke tussenkoppen haalt!

Kom je er nou toch niet helemaal uit? Laat het ons dan even weten! Wij denken natuurlijk graag met je mee. Wil je eens aan de slag met Yoast SEO en samen met deze tool je kopteksten voor SEO verbeteren? Bekijk dan eens onderstaande video om te zien hoe je dat aanpakt!

Heel veel succes met het optimaliseren van je SEO dankzij sterke tussenkoppen!

 

Dit bericht is gepost in SEO. Bookmark de link.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Doe je bod
Jouw bod bedrag
Koop dit domein

Je koopt deze domeinnaam voor

ajax-loader
Deze website maakt gebruik van cookies, accepteer het gebruik van cookies voor de beste ervaring op de site.