Wat is Conversie Marketing? En hoe haal je het maximale uit met conversie optimalisatie?

conversiemarketing

Het is misschien wel herkenbaar: je website of webshop krijgt maandelijks duizenden bezoekers, maar toch valt het aantal conversies en de omzet tegen. Een conversie is een actie waarvan je wilt dat bezoekers op je website deze uitvoeren. Denk hierbij een aankoop van een product, het aanvragen van een offerte, inschrijven voor een nieuwsbrief of contact opnemen met de gewenste afdeling. Met conversie optimalisatie wordt de website naar een hoger niveau getild om te zorgen dat het behaalde percentage conversies wordt vergroot.

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie (CRO) is het proces van het optimaliseren van een website of landingspagina om het percentage gebruikers te verhogen dat een gewenste actie uitvoert. Conversie optimalisatie is belangrijk om hiermee de kosten voor het werven van klanten of leads te verlagen. Dit doe je door meer waarde te halen uit de bestaande website bezoekers en gebruikers. Wanneer een landingspagina bijvoorbeeld een conversiepercentage heeft van 10% en gemiddeld 3000 bezoekers per maand ontvangt, genereert de pagina ongeveer 300 conversies per maand. Wanneer het conversieratio kan worden verhoogt tot 15% door verschillende elementen op de pagina te optimaliseren, stijgt het aantal gegenereerde conversies naar 450 per maand.
Conversie optimalisatie is een proces wat nooit stopt. Er is altijd ruimte voor verbetering als het gaat om het verhogen van conversies. De beste bedrijven zijn voortdurend bezig met het testen en verbeteren van hun sites en apps om zo de beste ervaring te kunnen bieden aan hun gebruikers. Het uiteindelijke doel hiervan is dat er meer conversies zullen worden gegeneerd.

Conversiedoelen vaststellen

Conversie verhogen voor een website begint door eerst vast te stellen wat de conversiedoelen zijn voor een bepaalde pagina of website. Deze doelen verschillen per type bedrijf. Wanneer je bijvoorbeeld een e-commerce store hebt, dan is het aantal aankopen een belangrijk doel. Daarnaast is wellicht ook het aantal websitebezoekers dat een product aan hun winkelwagentje toevoegt een interessante statistiek. Wanneer je producten of diensten aan andere bedrijven verkoopt, is het interessant om het aantal leads te meten dat je verzameld via bijvoorbeeld het downloaden van een whitepaper.

Hier zijn een aantal veelvoorkomende conversiedoelen, gerangschikt op branche type:

E-commerce: productverkoop, toevoegen aan winkelwagen, voltooiingspercentage van winkelwagen, aanmelden voor e-mailnieuwsbrief.
Business-to-business: aantal leads gegenereerd, deals gesloten.
Media: paginaweergaven, advertentieweergaven, nieuwsbriefabonnementen, engagement, likes, reacties et cetera.
Reizen: boeking conversies, aanvullende aankopen.

Wat is een conversieratio?

Het eenvoudigste voorbeeld om de conversieratio te illustreren, is in de context van e-commerce. De conversieratio wordt vaak gebruikt door e-commerce sites om het percentage bezoekers te meten dat uiteindelijk producten koopt. Met andere woorden, hoeveel gaan er door de hele conversietrechter.
Als je een e-commerce bedrijf hebt, is het doel het optimaliseren van het conversieratio. Dit zal leiden tot een hoger bedrijfsresultaat. Het bijhouden van conversies kan worden gedaan via elk webanalyse platform, zoals Google Analytics, Adobe Analytics of Mixpanel, voor elke periode.

Hoe bereken je het conversieratio?

Nu je weet wat een conversieratio is, wil je waarschijnlijk het conversieratio berekenen en de effectiviteit van jouw website meten. Maak je geen zorgen – je hebt geen gekke wiskundige vaardigheden nodig. Het enige wat je hoeft te doen, is het aantal acties dat in een bepaalde periode is voltooid, te delen door het totale aantal bezoekers van je website en het resultaat vervolgens met 100 te vermenigvuldigen.

Conversieratio = (conversies / bezoekers) x 100

conversie-marketing

Wanneer je wijzigingen aanbrengt op jouw website, meet dan regelmatig het conversieratio. Zo kun je zien of de wijzigingen positief of negatief uitpakken.

Wat is een goede conversieratio?

Het vergelijken van conversiepercentages is niet eenvoudig. Een FMCG (fast-moving consumer goods) e-commerce site heeft mogelijk een heel andere conversieratio dan een site die verzekeringen verkoopt. Twee tot vijf procent wordt als een goede conversieratio beschouwd; onthoud dat zelfs een kleine sprong in conversies een aanzienlijke impact kan hebben. Probeer een site te vergelijken die het meest op de jouwe lijkt. Zoek op het internet naar de gemiddelde conversiepercentages per industrie.

De voordelen van conversie optimalisatie

Er zijn veel redenen waarom CRO een belangrijk onderdeel is van een online marketingstrategie. Hoewel strategieën zoals SEO en adverteren extra websitebezoekers kunnen genereren, kan jouw strategie voor het verhogen van je conversies helpen om het zoveel mogelijk van dit verkeer om te zetten in hoogwaardige leads en verkopen. Je krijgt ook waardevolle inzichten in de voorkeuren en het gedrag van klanten. Wij hebben de voordelen van conversie optimalisatie voor je op een rijtje gezet.

conversie-marketing2

Conversie optimalisatie zorgt voor gebruiksvriendelijkheid en een naadloze winkelervaring

Optimalisatie van de conversieratio stimuleert de verkoop, maar kan ook obstakels op je site wegnemen die klanten ervan weerhouden een aankoop te doen. Kleine verbeteringen in UX (user experience) kunnen een grote impact hebben en de algehele winkelervaring van jouw klanten verbeteren.

Door een naadloze winkelervaring te creëren zonder lastige obstakels, zal de levenslange waarde van een klant verhogen. Het zal er namelijk voor zorgen dat een meer klanten zullen terugkomen voor een nieuwe aankoop. Dit wordt gedaan door feedback te analyseren en oplossingen te testen om ervoor te zorgen dat de beslissingen die je neemt, daadwerkelijk gebaseerd zijn op feiten en echte gegevens.

CRO helpt je jouw klanten te begrijpen

Een CRO-specialist geeft je echte inzichten op basis van verzamelde gegevens, zodat je tot de kern kunt komen van eventuele problemen die je ondervindt.

Het CRO-proces begint met inzicht in het klantgedrag door middel van tools zoals heatmaps en clickmaps. Dergelijke tools vertellen je aan welke site secties bezoekers meer tijd besteden. Andere CRO-tools, zoals het opnemen van gebruikerssessies en het opnieuw afspelen van sessies, helpen hun algemene ervaring te begrijpen. Ze werpen een licht op de exacte reis die bezoekers hebben afgelegd om een ​​bepaald doel op jouw website te bereiken en benadrukken zelfs de wrijvingspunten die ervoor zorgden dat ze afhaakten en je site verlieten. Ondertussen helpen formulier analyses en website-enquêtes ook om de algemene site-brede ervaring van een bezoeker te begrijpen. Dergelijke kwalitatieve gegevens zijn voldoende om een ​​goede user experience te creëren en de weg vrij te maken voor conversies. Laten we eens kijken naar het probleem van het verlaten van winkelwagentjes.

Het kan zijn dat gebruikers op jouw site terechtkomen, rondkijken en items aan hun winkelwagentje toevoegen, maar gewoon niet de laatste stap zetten om af te rekenen. Dit kan te wijten zijn aan een eenvoudige psychologische barrière om over te gaan tot aankoop. Je kunt een pop-up bericht toevoegen waarin staat dat het artikel slechts 24 uur in de uitverkoop is – of dat er nog maar drie op voorraad zijn. Zo creëer je de urgente bij een bezoeker om toch tot aankoop over te gaan. Je zou ook een badge kunnen toevoegen die aangeeft dat het afrekenen veilig is.
Misschien wil je meer weten over jouw klanten, zodat je alle berichten kunt afstemmen op hun behoeften. CRO kan inzicht geven in buyer persona’s en gebruikers psychografische gegevens.

CRO verbetert marketing-ROI en verlaagt acquisitiekosten

Je kent misschien wel het principe dat het meer kost om een nieuwe klant te werven dan om een bestaande klant te behouden of te converteren. Het is waar! Gelukkig geldt: hoe hoger de conversiepercentage op jouw website, hoe lager de kosten voor het werven van nieuwe klanten.

We weten dat je moet uitgeven aan advertenties en we weten dat betaalde advertenties duur zijn. Populaire zoekwoorden zijn niet goedkoop, dus het identificeren van de problemen op jouw site en de zinnen die tot de meeste conversies leiden, zal je veel geld besparen op ineffectieve betaalde advertenties en het marketing-ROI verbeteren.

De beïnvloedingsprincipes van Cialdini voor meer conversies

conversie-marketing3

Robert Cialdini, hoogleraar psychologie en marketing, heeft 7 beïnvloedingsprincipes ontwikkeld waarmee je jouw website of webshop kan optimaliseren. Dit zijn de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini:

Wederkerigheid: Geef iets weg aan je bezoekers zodat ze het gevoel hebben dat ze iets moeten teruggeven.
Consistentie: Zorg dat je bezoekers in een consistent verhaal meeneemt waar ze in kleine stappen ‘’ja’’ op kunnen zeggen.
Sociaal bewijs: Laat zien dat anderen tevreden zijn over jouw product of dienst.
Sympathie: Geef bezoekers aanleiding om jouw bedrijf sympathiek te vinden.
Autoriteit: Met autoriteit kun je bezoekers het vertrouwen geven dat jij de kennis en ervaring in huis hebt om hun vraagstuk of probleem op te kunnen lossen.
Schaarste: Mensen hechten waarde aan producten of diensten die beperkt verkrijgbaar zijn.
Eenheid: Door een eenheid te creëren, zorg je dat mensen bij de club willen horen.

Wederkerigheid

Kort gezegd: geef iets weg aan je bezoekers zodat ze het gevoel hebben dat ze iets moeten teruggeven. Dus de sleutel tot het gebruik van het principe van wederkerigheid is om de eerste te zijn die geeft en ervoor te zorgen dat wat je geeft persoonlijk en onverwacht is.

Als een vriend je uitnodigt voor zijn feest, ben je verplicht hem ook uit te nodigen voor een toekomstig feest dat je organiseert. Als een collega je een plezier doet, dan ben je die collega een plezier verschuldigd. En in de context van een sociale verplichting zullen mensen eerder ja zeggen tegen degenen aan wie ze iets verschuldigd zijn.

conversie-marketing4

Maar hoe pas je dit toe op een website of webshop?

⦁ Dit kun je doen door een gratis e-book weg te geven, in ruil voor bijvoorbeeld een e-mailadres.
⦁ Ben je een dienstverlener? Biedt dan eerst gratis advies aan om een nieuwe opdracht te krijgen.
⦁ Korting op de volgende aankoop, om klanten langer klant bij je te laten blijven.

Een goed voorbeeld van dit Cialdini principe om uiteindelijk het conversiepercentage te verhogen is bijvoorbeeld een actie van Spotify. Ze bieden bezoekers die nog geen (premium) klant zijn, 3 maanden gratis premium lidmaatschap. Om zo natuurlijk als doel te hebben dat de bezoeker het lidmaatschap uiteindelijk blijft vasthouden en zo een betalende klant wordt.

Consistentie

Mensen willen graag consistent zijn met de dingen die ze eerder hebben gezegd of gedaan. Het principe van commitment verklaart dat mensen een diepe behoefte hebben om als consistent gezien te worden. Als we ons dus eenmaal publiekelijk aan iets of iemand hebben gecommitteerd, is de kans veel groter dat we die belofte nakomen (vandaar consistentie).

Vanuit een psychologisch perspectief kan dit worden verklaard door het feit dat mensen commitment hebben afgestemd op hun zelfbeeld. Marketeers hebben natuurlijk ontdekt hoe ze dit tweede Cialdini-principe kunnen gebruiken om hogere conversiepercentages te behalen.

Door sitebezoekers ertoe te brengen zich te committeren aan iets relatief kleins (en meestal gratis), zoals een gids of whitepaper, vergroten ze de kans dat die sitebezoekers zichzelf uiteindelijk als klant zullen zien. Die verandering in zelfperceptie maakt het makkelijker om een ​​aanbod voor een betaald product of dienst op te volgen. (Dit is vergelijkbaar met de ” voet tussen de deur “-techniek.)

Maar hoe kun je dit principe toepassen op een website? Wij geven een aantal voorbeelden

⦁ Vraag eerst om alleen een e-mailadres en pas bij een volgende stap om meer informatie. Voorkom dat je naar alle informatie in 1 keer vraagt.
⦁ Wanneer je graag wilt dat een bezoeker een beoordeling achterlaat, vraag dan eerst alleen hoeveel sterren. Pas bij de volgende stap vraag je ook of ze een geschreven review willen achterlaten.

Een goed voorbeeld is terug te zien bij Thuisbezorgd.nl. Thuisbezorgd.nl vraagt bij de eerste stap in hun algemene funnel alleen om je postcode. De rest van de informatie vragen ze pas later in in de funnel. Het belangrijkste hierbij is de timing. Zorg dat je eerst een kleine commitment vraagt, en pas later de grote commitment.

conversie-marketing5

Sociaal bewijs

Er gaat niets boven je bevestiging voelen op basis van wat anderen doen.
Cialdini definieerde sociaal bewijs als mensen die doen wat ze andere mensen zien doen. Het is veiligheid in cijfers. Wanneer collega’s bijvoorbeeld tot laat werken, is de kans groter dat we hetzelfde doen. Wanneer een bepaald restaurant altijd vol zit, is de kans groot dat we hier ook eens naar toe gaan.
We worden nog meer door dit Cialdini principe beïnvloed als:

⦁ We onzeker over onszelf zijn.
⦁ De mensen die we observeren op ons lijken.

Kortom, wat de meerderheid van de mensen in een lift ook doet, een persoon die zich bij de groep voegt, zal het kopiëren. Als de groep bijvoorbeeld naar de achterkant van de lift kijkt, zal het individu hetzelfde doen, zelfs als het er grappig uitziet. De meeste mensen weigeren onafhankelijk te denken of zich te gedragen.

Een aantal voorbeelden van hoe je sociale bevestiging kan toepassen op jouw website zijn:

⦁ Een Google Review of Trustpilot rating op je website laten zien. Wanneer anderen een hoge rating geven, dan zal het wel goed zijn.
⦁ Een melding op een productpagina als ‘’dit product is vandaag al 10 keer besteld’’.

Voorbeeldcases van klanten op je website laten zien, het liefst met een gezicht of logo erbij. Zo zien potentiële klanten dat mensen net zoals zij al gebruik maken van jouw product of dienst. Het zal dan waarschijnlijk wel goed zijn, toch?

Een voorbeeld van een bedrijf wat dit principe van Cialdini ontzettend goed toepast is JD Sports. Op iedere productpagina krijgen bezoekers de melding dat er op dit moment een X aantal mensen het product aan het bekijken zijn. Daaronder krijgen ze de melding dat het product al een X aantal keer is verkocht vandaag. Daarnaast vind je op de gehele website Trustpilot sterren etc. voorbijkomen.

Sympathie

Hoe meer je van iemand houdt, hoe meer je door hem of haar wordt overgehaald.

Wat maakt het uit of je iemand leuk vindt? Volgens Cialdini beïnvloedt het de kans dat je door die persoon wordt beïnvloed. Welkom bij Cialdini principe nummer vier: Sympathie. Sympathie is gebaseerd op het delen van iets soortgelijks of een meer oppervlakkige interesse, zoals fysieke aantrekkelijkheid.

Het principe kun je op onderstaande manieren toepassen voor jouw bedrijf. Door dit te doen geef je een vertrouwd gevoel en krijg je sympathie van je bezoekers.

⦁ Laat als bedrijf zien dat je affiniteit hebt met je doelgroep. Een bedrijf dat de conversieratio’s wil verhogen, moet een geweldige ‘Over ons’-pagina maken. Dat klinkt absurd, maar het is logisch als je begrijpt dat de ‘Over ons’-pagina van een bedrijf een gelegenheid is om potentiële kopers te vertellen over de overeenkomsten tussen het personeel en de bezoekers van de site. Aangezien gelijkenis een belangrijke bouwsteen is voor het leuk vinden, is een effectieve “Over ons” -pagina van vitaal belang.
⦁ Associeer jouw bedrijf met positieve emotie. Dit doe je bijvoorbeeld door blije mensen op je website te laten zien met jouw product. De positieve emotie zal zo worden overgedragen op het product.
⦁ Laat zien dat je bedrijf in lijn is met de doelen van je (potentiële) klant. Dit doe je bijvoorbeeld door te laten zien dat je bij elke aankoop x% van de winst doneert aan een goed doel. Zo heb je samen je klant een gemeenschappelijk doel.

Een mooi voorbeeld hierbij is de HEMA. Zij willen aan de consument duidelijk maken dat ze hard bezig zijn met duurzaamheid en duurzame producten. In de huidige tijd bezig zijn met duurzaamheid veel sympathie op bij de mensen.

conversie-marketing7

Autoriteit

Dit is het idee dat mensen het voorbeeld volgen van geloofwaardige, deskundige experts.
Heb je je ooit afgevraagd waarom we de neiging hebben om gezagsdragers te gehoorzamen, zelfs als ze verwerpelijk zijn en anderen vragen om verwerpelijke daden te plegen? Het is de menselijke natuur!

Accessoires of benamingen, zoals functietitels (bijv. Dr.) en uniformen, stralen autoriteit uit, waardoor de gemiddelde persoon eerder geneigd is te accepteren wat die persoon zegt. Je ziet dit in commercials die bijvoorbeeld dokters gebruiken om hun advertentiecampagnes op de voorgrond te plaatsen. Voorbeelden om dit Cialdini principe toe te passen op je website zijn:

  • Logo’s van (bekende) klanten op je website zetten. ‘’Als ze voor die klanten werken, dan zal het wel goed zijn’’.
  • Gewonnen prijzen of keurmerken laten zien op je website.
  • Vertel hoe lang je al ervaring hebt in wat je doet.

Schaarste

conversie-marketing9
als je denkt dat er een tekort is aan iets … Je wilt het meer! Simpel gezegd, mensen willen meer van die dingen waar ze minder van kunnen hebben.

Schaarste is de perceptie dat producten aantrekkelijker zijn als ze beperkt verkrijgbaar zijn. Het is waarschijnlijker dat we iets kopen als we te horen krijgen dat het de ‘laatste’ is of dat een ‘speciale deal’ binnenkort afloopt. Kortom, we hebben er een hekel aan om iets te missen, en die angst is een krachtige motivator om ons aan te moedigen snel te handelen.

Als het gaat om het effectief overtuigen van anderen met behulp van het schaarste principe, is de wetenschap duidelijk. Het volstaat niet om mensen te vertellen over de voordelen die ze zullen behalen als ze voor jouw producten en diensten kiezen. Je moet ook aangeven wat er uniek is aan jouw voorstel en wat ze kunnen verliezen als ze het voorstel niet in overweging nemen.

 

⦁ Laat bijvoorbeeld zien dat er nog maar 3 producten op voorraad zijn.
⦁ Geef aan dat er maar 5000 exemplaren van dit product worden geproduceerd.

Vertel dat er maar 25 plekken beschikbaar zijn in de cursus.
Veel webshops passen dit principe erg goed toe. Kijk bijvoorbeeld naar bol.com. Zij vermelden bij veel producten wanneer het bijna is uitverkocht. Ook Booking.com past het schaarste principe erg goed toe. Naast dat ze vermelden dat er nog maar x kamers vrij zijn, laten ze ook duidelijk zien dat de prijs morgen weer anders kan zijn. Wanneer je dus niet snel beslist, kan het je meer geld gaan kosten.

Eenheid

Stel je eens voor, je bent op vakantie in het buitenland en opeens hoor je andere mensen in dezelfde taal spreken. Vaak voel je direct de connectie, puur omdat jullie beiden Nederlands zijn. Dit is hét gevoel van eenheid, het gevoel dat je erbij hoort.

Ook dit principe kun je toepassen op je website. Dit doe je om een groep mensen te vormen met dezelfde overtuigen, problemen of karaktereigenschappen. Voorbeelden hiervan zijn:
⦁ Speciale toegang of kortingen creëren voor mensen die premium lid zijn of worden.
⦁ Groepen op social media starten om met gelijkgestemden over een onderwerp te sparren.
⦁ Het wij versus hun gevoel creëren.

Conclusie

Dit waren de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini en hoe je deze kunt inzetten op je website. Echter is het goed om te weten dat deze principes niet altijd werken. Verwacht niet dat je direct een veel hoger conversiepercentage zult krijgen.

Wat wel is bewezen, is dat je met deze principes betere conversies draait dan wanneer je ze niet hebt toegepast. Door deze principes goed te passen zul je verschil gaan merken in het conversieratio en daarnaast ook de interactie met de bezoeker.

Hoe maak je een conversie optimalisatie strategie?

Conversie optimalisatie kan jouw bedrijf voorgoed veranderen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat 5% van de bedrijven die in CRO-tools investeerden, een ROI van meer dan 1000% rapporteerde. Hoewel jouw bedrijf dat groeiniveau misschien niet kent, bedraagt de gemiddelde ROI voor een bedrijf 223%. Wanneer CRO-strategieën goed worden uitgevoerd, kunnen de conversies van websites verbeteren, kunnen er persona’s van koppers worden gemaakt, zal het verlaten van de winkelwagen verminderen en de verkoop verhogen.

Fasen in jouw conversie optimalisatie strategie

De onderzoeksfase – Identificatie van de verbeterpunten
Slechts één op de zeven A/B-tests geeft een winnend resultaat . Waarom? Onderzoek! Begrijpen wat gebruikers doen (kwantitatieve gegevens). Het eerste en belangrijkste dat u moet doen, is vertrouwd raken met de basis.

Analyseer wat je bezoekers doen: Analyse stelt je in staat om beslissingen te nemen op basis van feiten en cijfers in plaats van puur instinct. In het CRO-proces zijn er meerdere manieren om gegevens af te leiden om alle resultaten te begrijpen. Je kunt bijvoorbeeld relevante informatie uit bepaalde webanalyse tools halen, zoals realtime gegevens tracking, bouncepercentage, inkomende bronnen van websiteverkeer, doelgroep, demografie, site gedrag en nog veel meer. Google Analytics is één van de beste tools om diepgaande kwantitatieve gegevens te verkrijgen over wat mensen op jouw site doen.

Hoe bepalen pagina kenmerken het gebruikersgedrag? : Door analysetools voor bezoekersgedrag te gebruiken, zoals heatmaps, sessie-opnames, feedback van interviews, klantonderzoeken, analyses, net promoter score, enzovoort, kunt je zien hoe verschillende functies op een pagina het gebruikersgedrag beïnvloeden. Je kunt bijvoorbeeld merken dat de zoekfunctie die op jouw landingspagina is geplaatst, je meer conversies oplevert dan de weergegeven productcategorieën. Het verkrijgen van dergelijke inzichten kan je aanzienlijk helpen ongewenste functies te elimineren en je meer te concentreren op degenen die gebruikers beter converteren.

Kwalitatief onderzoek doen: Gebruikersgedrag begrijpen (kwalitatieve gegevens). Klantpsychologie legt doorgaans de fundamentele basisregels vast waaraan CRO-elementen moeten voldoen.
Kwalitatief onderzoek wordt gedaan door tests uit te voeren en persoonlijke interviews af te nemen. Hierdoor kun je inzicht krijgen vanuit het perspectief van de klant. Waar zitten hun angsten, twijfels en aarzelingen? Wat is hun feedback na ontvangst/gebruik van het product of dienst. Dit zijn allemaal onderwerpen die je door middel van kwalitatief onderzoek kunt gaan onderzoeken.
De hypothese fase – stel een onderbouwde hypothese op

Hoewel er (theoretisch) geen limiet is aan het aantal hypothesen waarop je kunt testen, hebben bedrijven beperkte middelen en een beperkte hoeveelheid tijd om aan testen te besteden, en dat is waar prioritering om de hoek komt kijken. Je wilt je niet concentreren op hypothesen die de niet gaan zorgen voor de winnende aanpak.

In de kern is een hypothese een voorgestelde verklaring van het onderzoek die doorgaans uit 3 delen bestaat.

⦁ Een bijzondere verandering: gebaseerd op inzichten uit kwantitatieve en kwalitatieve data
⦁ Een bepaald effect: een doel, een conversie statistiek of een vergelijkbaar element dat verbetering nodig heeft.
⦁ Een bijzondere reden: de gedachte achter waarom een ​​bepaalde verandering het gewenste effect kan hebben.

De beste manier om vooruit te komen is door een echte test uit te voeren!

⦁ Start met experimenteren

Tot slot hebben we experimenteren. Dit is de fase die iedereen associeert met CRO: A/B-testen. A/B-testen is een veelgebruikte CRO-techniek waarbij één aspect van de website wordt gewijzigd – de kleur van een CTA, de lengte van een formulier, enz. – en je observeert of deze wijziging een positieve of negatieve invloed heeft op de door jou gekozen KPI. Als jouw variant betere resultaten oplevert, kun je deze daarna ook echt toepassen op jouw website.

conversie-marketing2

Testen is een proces dat statistische kennis vereist om het goed te doen. Je hoeft niet perse een datawetenschapper over je schouder te hebben die meekijkt, maar het kan geen kwaad om wat begeleiding te hebben bij je eerste paar experimenten.

Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken om A/B-tests uit te voeren. Hotjar is een solide oplossing voor het uitvoeren van een website, blog of product experimenten en eventuele web personalisatie.

Als je aan het experimenteren bent met jouw pop-ups of e-maillijst, is het vrijwel zeker dat de tool naar keuze moet beschikken over een A/B-testfunctie. Dat geldt zeker voor iets als HubSpot of Mailchimp.

⦁ Analyseren, optimaliseren en evalueren

De analyse is lastig en je kunt het beste een specialist inschakelen om je te helpen de gegevens te begrijpen. Als je geen analist hebt, moet je even de tijd nemen om de basis door te nemen. Op het internet zijn veel artikelen te lezen over dit onderwerp.

Zodra je conclusies kunt trekken uit de verschillende onderzoeken en tests, kun je aan de slag met de implementatie van de optimalisaties aan je website. Voer deze optimalisaties direct uit of ga bijvoorbeeld aan tafel zitten met een expert om te bekijken hoe je de nieuwe bevinden om kunt zetten in specifieke optimalisaties. Let op: blijf na de optimalisaties altijd de resultaten meten. Het conversie optimalisatie proces stopt namelijk nooit!

Alle onderdelen van conversie optimalisatie op een rijtje (h2)

Hoewel er geen vast CRO-proces is dat alle bedrijven gebruiken, bevatten de meeste dezelfde of vergelijkbare componenten. We hebben een lijst samengesteld met veelgebruikte conversie optimalisatie elementen, evenals een verklarende woordenlijst die je kunt raadplegen als je een zin tegenkomt die je niet kent.

A/b testen: A/B-testen is het proces van het verifiëren van jouw conversie hypothese. Het omvat het vergelijken van twee of meer versies van je website en conversieratio’s om te bepalen welke het meest effectief is. Om dit te doen, wordt de ene versie aan de ene groep gegeven en de andere aan de andere groep. Hieruit kun je zien hoe elke versie presteert.

Oproep tot actie (CTA): Jouw call-to-action vertelt bezoekers precies welke actie je wilt dat ze ondernemen (bijv. “Klik hier voor meer informatie” of “Download hier jouw gratis e-book”)!

Analytics: Analytics zijn de verschillende tools om bezoekersinformatie te meten en te verkennen om de conversieratio’s te verbeteren.

Gebruikers- of sessie-opnamen: Gebruikers- of sessie-opnames zijn softwareprogramma’s die de bewegingen van gebruikers en bezoekers kunnen volgen terwijl ze door jouw website navigeren.Je kunt de informatie gebruiken om erachter te komen op welke gebieden ze het meest waarschijnlijk zullen klikken, welke barrières er zijn waardoor ze geen actie kunnen ondernemen en waar ze naartoe willen op de site.

⦁ Gebruikerservaring: Gebruikerservaring (UX) wordt gedefinieerd als de algehele ervaring die je gebruikers hebben tijdens het gebruik van een interface, digitaal apparaat of, meer in het algemeen, interactie met een apparaat of service. We zeggen dat een gebruikerservaring slecht is als een gebruiker een obstakel ervaart waardoor hij niet kan doen wat hij zou willen doen (bijvoorbeeld als hij de zoekbalk moeilijk kan vinden of gebruiken, of als de zoekfunctie irrelevante resultaten). UX en CRO gaan hand in hand, want bij CRO gaat het om het identificeren van obstakels, deze testen en optimaliseren zodat je beter presteert.

⦁ Heatmaps: Heat mapping is een techniek voor datavisualisatie die met kleuren laat zien waar bezoekers op jouw pagina klikken. Warme kleuren (gebruikelijke tinten rood) laten je zien waar bezoekers het vaakst op de pagina klikken of interactie mee hebben, terwijl koude kleuren (blauw of groen) de gebieden tonen waarop ze het minst klikken. Misschien wil je jouw belangrijkste call-to-action-knoppen verplaatsen naar de “hot zones” als onderdeel van het CRO-proces.

Multivariate testen: Multivariate testen is vergelijkbaar met A/B-testen, maar vergelijkt meer variabelen en onthult meer informatie over hoe deze variabelen op elkaar inwerken. Bij een A/B-test wordt het verkeer verdeeld over verschillende versies van het ontwerp van een pagina. Bij multivariate testen worden de gegevens van elke variant vergeleken om te bepalen welke methode het meest succesvol is en welke elementen de interactie van een bezoeker met de site aanzienlijk zullen beïnvloeden. Een goed voorbeeld is het maken van twee verschillende aanmeldingsformulieren, twee verschillende call-to-actions en twee verschillende headers. Vervolgens stuur je bezoekers naar alle mogelijke combinaties van deze elementen om te zien welke combinatie het meest effectief is. Of je nu kiest om multivariate testen of A/B-testen te gebruiken, hangt af van jouw site verkeer. Je hebt een aanzienlijke hoeveelheid verkeer naar jouw site nodig om zinvolle gegevens te verkrijgen uit multivariate tests.

Dingen die je moet vermijden bij het optimaliseren van je conversiepercentage

Conversie optimalisatie is inderdaad één van de best practices om je website te optimaliseren en conversies te verhogen. De meeste individuen/bedrijven die in het zwembad springen, zijn zich niet bewust van de lengte en breedte van CRO’s en verspillen uiteindelijk veel tijd, geld en moeite in het proces. Het opstellen van een bedrijfszekere strategie en deze effectief volgen, is de sleutel tot succes.

Conversiekillers

Hoewel er tijdens CRO geen toverstaf is om te zwaaien die een beter resultaat garandeert, zijn er een paar dingen die trefzekere conversie moordenaars zijn. Je moet bereid zijn om je favoriete elementen te verwijderen of, meer specifiek, pagina’s en berichten te doden die je conversieratio’s schaden in plaats van te helpen.

Te veel afleiding

Te veel toeters en bellen zullen alleen maar in de weg zitten. Meerdere call-to-actions, rare animaties en pagina’s die overvol zijn met tekst en afbeeldingen, zullen meer frustratie veroorzaken dan conversie. Bezoekers moeten gemakkelijk kunnen vinden wat ze nodig hebben. Voorkom rommel en beslissing moeheid door opties op een nette, intuïtieve en georganiseerde manier te presenteren.

Lage sitesnelheid

Consumenten zijn eraan gewend dat websites razendsnel worden geladen – zelfs een vertraging van twee seconden kan het bouncepercentage ontzettend verhogen. Een trage laadtijd kan een negatieve invloed hebben op zowel je SEO als je UX, dus zorg ervoor dat je je site optimaal houdt om te voorkomen dat de snelheid van je site je conversieratio negatief beïnvloed.

Onduidelijke navigatie

Ben je ooit een gebouw binnen gegaan en was je hopeloos verdwaald en gefrustreerd vanwege de indeling? Websitebezoekers hebben nog minder tolerantie voor sites die niet gemakkelijk te navigeren zijn, omdat ze gewoon kunnen wegklikken en de site van een concurrent kunnen bezoeken. Als jouw site niet intuïtief te gebruiken is, zullen je bouncepercentages de pan uitrijzen.

Te lange formulieren

Gegevens zijn krachtig en belangrijk, maar je moet rekening houden met de voorkeuren van jouw klanten. Als het formulier voor het verzamelen van gegevens te lang en te gedetailleerd is, loop je het risico dat klanten het formulier niet invullen en helemaal verlaten. Korter is altijd beter als het gaat om webformulieren.

Bezoekers forceren bij het aanmaken van een account

Gegevens privacy is een hot topic en maar heel weinig mensen zijn bereid om hun e-mailadressen en gegevens aan een website af te staan. Geef klanten de mogelijkheid om als gast af te rekenen en overtuig hen om zich aan te melden met aantrekkelijke aanbiedingen en freebies (zoals e-books) in plaats van ze te dwingen een account aan te maken voordat ze klaar zijn.

Plaatsing van CTA-knoppen

Naast kleur en tekst speelt ook de plaatsing van je CTA-knop een belangrijke rol bij het behalen van meer conversies. Terwijl sommige marketeers de nadruk leggen op het plaatsen van CTA-knoppen in de eerste vouw van de webpagina om ze prominent zichtbaar te maken, beweren vele anderen dat het plaatsen van dezelfde onder de vouw even goede resultaten kan opleveren. De reden hiervoor is dat het allemaal afhangt van hoe gemotiveerd een prospect is om op de CTA-knop te klikken. Hoe wenselijk vinden ze jouw aanbod dat ze gedwongen zijn om op de CTA te klikken, waar deze ook is geplaatst. Hoe exclusiever het aanbod, hoe groter de kans dat de prospect op een CTA-knop klikt, ongeacht de plaats op de webpagina.

Teksten schrijven die niet overeenkomen met jouw bedrijfsdoelen

Zorgvuldig opgestelde en SEO-geoptimaliseerde inhoud kan wonderen doen. Maar als het vervormd is en niet overeenkomt met de doelstellingen van jouw bedrijf, wordt het nutteloos. Schrijf unieke content die waarde toevoegt aan je site.

⦁ Focus op de USP van jouw merk.
⦁ Gebruik eenvoudige taal. Laat het helder, precies en to-the-point zijn.
⦁ Schrijf voor scanners, niet voor lezers.
⦁ Opsommingstekens en geordende lijsten werken beter.
⦁ Schrijf pakkende koppen.
⦁ Voeg zoekwoorden toe die beter scoren.

Te veel tests en pop-ups tegelijkertijd op dezelfde pagina uitvoeren

Het tegelijkertijd uitvoeren van meerdere tests kan de analyse nauwkeurigheid van elke test aanzienlijk beïnvloeden. Elk nieuw element waarmee wordt geëxperimenteerd, kan de testresultaten van anderen beïnvloeden. Bovendien verstoort het uitvoeren van talloze pop-ups en site-ontwerpen in dezelfde gebruikerssessie hun algehele ervaring. Het is zelfs heel goed mogelijk dat dergelijke pop-ups gebruikers kunnen irriteren en verwarren, waardoor ze de site verlaten en nooit meer terugkomen.

Het uitvoeren van meerdere tests met gewijzigde variabelen, ook wel de multivariate-test genoemd, werkt meestal voor sites met veel verkeer. Maar het belooft niet perse veelbelovende uitstekende resultaten. Doe alles stap voor stap. Analyseer de resultaten; breng de nodige wijzigingen aan; observeer; voer dan nog een test uit.

De verkeerde kleurencombinaties gebruiken

Het internet wordt overspoeld met casestudy’s die suggereren dat een bepaalde kleur, bijvoorbeeld oranje, beter converteert dan een andere, bijvoorbeeld groen enzovoort. Maar dit klopt niet in alle gevallen. Het gaat er eerder om welke kleur beter op de achtergrond van jouw banner of webpagina komt. Een grote e-commerce store, verhoogde zijn conversieratio met 6,3% door simpelweg de CTA-kleur te veranderen van zwart naar groen . Daarnaast suggereren veel experts dat het gebruik van een CTA-kleur die nog nergens op jouw webpagina is gebruikt, ook kan helpen om de nodige aandacht te trekken.

Geen power-woorden gebruiken in een call-to-action

In plaats van iets als ‘Verzenden’ of ‘Aanmelden’ te zeggen, gebruik je krachtige woorden om de aandacht van de gebruikers te trekken. Enkele populaire CTA-tekst kopieën zijn als volgt:

⦁ Ja! Laten we beginnen met mijn gratis proefperiode.
⦁ Bewaar je stoel. Boek nu!
⦁ Doe je mee? Laten we beginnen!
⦁ Dagelijkse inzichten in je inbox!
⦁ Pak je gratis exemplaar!
⦁ Voeg deze zomerjurk toe aan je garderobe!

conversie-marketing14

Een CTA-tekstlink of een CTA-knop? Welke is beter?

Tekstlinks gaan vaak verloren tussen de rest van de tekst, waardoor ze moeilijk te herkennen zijn op de webpagina. Ondertussen zijn CTA knoppen prominenter zichtbaar voor de bezoeker en vergroten ze de kans op meer klikken.

Geen gevoel van urgentie creëren

Niet veel marketeers realiseren zich dat het creëren van een gevoel van urgentie het aantal conversies daadwerkelijk kan verhogen. Wanneer je bezoekers een tijdelijke aanbieding biedt en ze een goede reden geeft om te geloven waarom ze de moeite zouden moeten nemen om nu de gewenste actie te ondernemen in plaats van later, zullen ze converteren. Een overvloed aan bedrijven heeft hier daadwerkelijk van geprofiteerd – door de ‘Principles of Persuasion’ aan te nemen. Dit is het schaarste principe van Cialdini.

Het niet goed kennen van je doelgroep

Als je jouw doelgroep kent en wat zij van een website verwachten, kunt je het website ontwerp beter benaderen. Je kunt de site aanpassen om het voor bezoekers gemakkelijker te maken om te navigeren. Als je een webshop runt, kun je het voor een consument gemakkelijk maken om de verkoop, het populairste product en de kassa te vinden.

De power van conversie optimalisatie

Er zijn tal van technieken om de conversies te verhogen op je website. In dit digitale tijdperk is online aanwezigheid en een goed plan van aanpak, noodzakelijker dan ooit. Na het lezen van deze blog heb je de benodigde kennis om op de juiste manier een conversie optimalisatie plan op te stellen en je hier dan ook aan te houden. Er is altijd ruimte voor verbetering, dus blijf de veranderingen in de branche en in de online wereld volgen. Neem eventueel in de toekomst weer nieuwe beslissingen om continu te innoveren en het spel te blijven spelen.
Vergeet dit niet om voor lange termijn duurzaam te kunnen groeien: je moet het lopende CRO proces oefenen, ongeacht de eerste resultaten. Leer, vraag om advies en praktiseer om een echte conversie optimalisatie expert te worden en om het maximale rendement uit jouw website of webshop te halen.
Denk bij het doorvoeren van verbeteringen om aan de bezoekers feedback te vragen. Zo waarborg je een open en eerlijke relatie met je (potentiële) klant. Test verschillende variabelen, verbeter website elementen en verminder de barrières die voorkomen dat gebruikers je hun zuurverdiende euro’s overhandigen.
Na verloop van tijd zullen de conversieratio’s in een website of webshop waarschijnlijk afnemen. Zelfs aan het begin van de lancering van een website is het essentieel om conversies in de gaten te houden om het aantal en gemiddeld rendement te controleren. De effectiviteit van een website zal geleidelijk afnemen, dus updates zijn van cruciaal belang. Verbeteringen verhogen de verkeersstroom en vergemakkelijken conversies.

Ga aan de slag met het verhogen van je conversieratio!

Na deze complete gids over conversie optimalisatie, is het tijd om zelf aan de slag te gaan. Doe je dit alleen? Zorg dan dat je je de komende tijd compleet gaat verdiepen in dit onderwerp en verzamel zoveel mogelijk informatie wat toepasbaar is op jouw website. Heb je een grote website of webshop? Dan kun je ook een team om je heen verzamelen van experts. Een goede conversie specialist is zeker de investering waard en zal zich 100% terugverdienen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Doe je bod
Jouw bod bedrag
Koop dit domein

Je koopt deze domeinnaam voor

ajax-loader
Deze website maakt gebruik van cookies, accepteer het gebruik van cookies voor de beste ervaring op de site.