Linkbuilding in 2023 – De ultieme gids!

linkbuilding

Linkbuilding in 2023, de ultieme gids om je op weg te helpen! Linkbuilding of link building, is het opbouwen van specfieke links naar jouw website of relevante pagina’s. Het helpt enorm in de ‘autoriteit’ van je website of je internet pagina’s en zorgt ervoor dat Google je sneller aanziet voor een partij die het verdient om op de eerste pagina van zoekresultaten getoond te worden.

Klinkt als iets wat de moeite waard is hè? Dat is het in de praktijk ook!

Toch is linkbuilding ook in 2023 nog een stevige uitdaging. Want hoe zorg je ervoor dat andere websites jouw content aanraden? Wat zijn de valkuilen? Hoe bouw je een fatsoenlijk linkbuilding profiel op wat divers genoeg is om als aantrekkelijk te worden beschouwd?

Op die vragen – en nog véél meer – krijg je vandaag je antwoord!

Voordat we de diepte in gaan, neem eerst even kort deze introductievideo linkbuilding in 2023 door die door Ahrefs, een van de grootste SEO-platformen ter wereld, is gemaakt over dit onderwerp.

Wat is Linkbuilding precies?

Linkbuilding is de strategie waarmee je probeert zoveel mogelijk kwalitatief hoogwaardige backlinks van externe websites naar jouw website te krijgen. Het doel van linkbuilding is om een hogere waardering voor zoekmachines zoals Google te behalen en daarmee hoger te scoren op bepaalde zoekwoorden.

Linkbuilding doe je via backlinks. Voordat we de diepte in gaan is het goed om qua terminologie even een aantal verschillen helder te hebben:

  • Interne links (interne linkbuilding)

Interne links zijn de links die je op je eigen website tussen je verschillende pagina’s opbouwt. Een klein voorbeeld van een interne link is bijvoorbeeld een artikel die ik eerder heb geschreven over bijvoorbeeld “Geld verdienen met Affiliate Marketing“. <—- Zoals je ziet is deze teksten nu gekleurd in het blauw, dit betekent dat de teksten nu een interne link is geworden, de ankertekst is in dit geval dus “Geld verdienen met Affiliate Marketing. Dit is volgens Google goed voor het structuur van je website maar tegelijke tijd leert Google jouw website beter kennen en natuurlijk je navigatie van je website. De ankerteksten en de interne link  zijn ontzettend belangrijk voor je linkbuilding strategie, omdat deze ervoor zorgen dat mensen langer op je website aanwezig zullen blijven. Een andere manier van nieuwe interne links creëren kunnen bijvoorbeeld ook zo uitzien zoals  “Lees ook: Artikel A, B of C” op je blog pagina. Of een link naar een landingspagina waarin je iets wilt verkopen of aanbieden.

Het is belangrijk dat de bezoekers van je website niet na dertig seconden weer afhaken en dat krijg je het snelste voor elkaar als je kunt zorgen dat je hoogwaardige content kunt aanbieden. Deze zorgt ervoor dat de bezoeker ook op je website blijft en meerdere pagina’s bezoekt. En misschien zelfs wel overgaat tot een aankoop van een product of dienst.

  • Externe links (externe linkbuilding met backlinks)

Externe links zijn links van andere websites naar jouw website of pagina’s. Deze links worden ook wel backlinks genoemd. Backlinks zijn voor Google een belangrijk signaal om relevantie en autoriteit te bepalen. Dit zeggen ze zelf op hun pagina over hoe zoekalgoritmen werken. Er is veel veranderd in linkbuilding in 2023. De kwaliteit en relevantie van de links is steeds belangrijker geworden. Een natuurlijk linkprofiel heeft een gezonde verdeling in ankerteksten en tussen het aantal backlinks en het aantal domeinen waar deze backlinks vandaan komen.

Je kunt backlinks dan ook zien als het uitbrengen van een stem op een bepaalde website of pagina. En hoe belangrijker jouw stem is als pagina, hoe hoger Google jouw stem waardeert. Laat ons dit even uitleggen met een voorbeeld:

Er zijn twee backlinks naar jouw website. De eerste komt van een hele kleine website over bloemschikken: ikkanbloemschikken.nl, met een maandelijks aantal van 10 bezoekers.

De tweede backlink komt van het gerenommeerde nieuwsbedrijf NOS.nl, met dagelijks honderdduizenden bezoekers en een hoge mate van autoriteit.

Het mag duidelijk zijn dat een backlink van NOS.nl heel veel meer waard is voor het Google algoritme dan een backlink van ikkanbloemschikken.nl.

Nu je weet wat backlinks zijn en hoe ze bijdragen aan linkbuilding in 2023 stel je jezelf natuurlijk de vraag: Hoe pak ik dat aan? Wat is een goede linkbuilding strategie in 2023?

Nou, dit.

Starten met linkbuilding in 2023

Het verkrijgen van kwalitatief hoogwaardige links. Het klinkt zo simpel, maar in de praktijk is het erg lastig. Laten we beginnen om inzichtelijk te maken op welke manier Google bepaalt welke zoekresultaten belangrijk genoeg zijn om als eerste te worden weergegeven in de top 10 van de zoekresultaten van Google.

Zoals je kunt zien is de autoriteit van een domein de belangrijkste factor. Met autoriteit van een domein wordt simpelweg bedoeld hoe belangrijk dat domein is ten opzichte van andere domeinen. Die autoriteit bouw je automatisch een beetje op naarmate je langer bestaat, maar wordt voornamelijk opgebouwd door het aantal bezoekers, het aantal kliks op je pagina wanneer deze in zoekresultaten verschijnt en het aantal en het soort backlinks wat allemaal naar je website doorverwijzen.

Dus wat is Domein Authoriteit? En waarom is deze zo belangrijk voor je Linkbuilding?

Om te achterhalen hoe waardevol een backlink is, zijn er een aantal statistieken die je erbij kunt pakken. We nemen de belangrijkste termen even kort met je door.

Domein niveau

Met domein bedoelen we in dit geval de website van de externe partij die naar jou verwijst middels een backlink.

DA: Domain Authority. Meet de geschatte waarde van het domein op een schaal van 0 tot 100. Dit is een statistiek die je kunt meten in de SEO tool Moz.

 

Domain Authority voorbeeld

DR: Domain Rating. Een ranking van de autoriteit van een domein, maar dan met de SEO tool Ahrefs. Werkt ook met een schaal van 0 tot 100 en hoe hoger de rating, hoe meer autoriteit de website heeft.

Domain Rating voorbeeld

TF: Trust Flow. Meet hoe betrouwbaar de backlinks zijn op een schaal van 0 tot 100. Het is een statistiek die je kunt meten in de SEO tool Majestic.

Trust Flow voorbeeld

CF: Citation Flow. Meet het aantal backlinks naar jouw website op een schaal van 0 tot 100. Hoe meer backlinks, hoe hoger het cijfer. Ook dit is een statistiek die wordt gemeten in de SEO tool Majestic.

Citation Flow voorbeeld

Bij de laatste twee metrics TF en CF draait het om de verhouding tot elkaar.

Wanneer er een hoge Citation Flow is, maar een lage Trust Flow, dan kan het linkprofiel als spam worden opgevat.

In een ideale wereld is de verhouding 1:1.

URL niveau 

PA: Page Authority. Waar de DA gaat over de gehele website, gaat de Page Authority over een specifieke webpagina. Ook dit check je in de SEO tool Moz.

Page Authority voorbeeld

UR: URL Rating. Meet hoe krachtig het backlinkprofiel is van een specifieke URL op een schaal van 0 tot 100. Dit is een statistiek die je kunt meten in de SEO tool Ahrefs.

URL rating voorbeeld

De tweede factor is ook volledig gerelateerd aan linkbuilding, namelijk de ankertekst van de externe link. Daarmee wordt bedoeld welke tekst er precies wordt geselecteerd om een tekstlink door te sturen. ‘Klik hier’ of ‘beste linkbuilding gids 2022’ zijn dus beiden ankerteksten van een link, maar als iemand zoekt op beste linkbuilding gids 2022 dan zal het eerste resultaat een stuk minder snel door Google getoond worden dan een artikel wat een ankertekst heeft wat precies overeenkomt met de zoekopdracht.

Het is dan ook zaak om bij het regelen van backlinks de juiste ankertekst in gedachten te houden en om ervoor te zorgen dat je backlinks ook een juiste diversiteit aan het aantal zoekwoorden laten zien. Dus in plaats van:

  • 10x Beste linkbuilding gids 2022

Ga je liever voor:

  • 2x Beste linkbuilding gids 2022
  • 2x Hoe doe je linkbuilding in 2022
  • 2x Link building gids
  • 2x Linkbuilding voor beginners
  • 2x Starten met linkbuilding

Zo zorg je ervoor dat je een lekker divers aantal ankerteksten hebt, die allemaal naar jouw website leiden. Want diversiteit is belangrijk in 2022, ook bij Google. Dat zie je ook terug in je linkbuilding profiel.

Krijg jij alleen maar backlinks uit dezelfde soort websites? Dan ziet Google dat als een onnatuurlijk linkbuildingprofiel en zal het jouw website een stuk minder hoog aanslaan dan sites die wél een natuurlijk linkbuildingprofiel hebben. Of als je pech hebt, je website zelfs straffen voor spam-links naar jouw website toe. Voorzichtigheid is dus geboden bij linkbuilding!

Maar hoe weet je precies wat nou een kwalitatief hoogwaardige backlink is? Bekijk eens deze video om meer informatie te krijgen over wat een backlink nou precies een goede backlink maakt.

Beste linkbuilding strategie in 2022

Goed, je weet nu wat backlinks zijn. Je weet nu wat een kwalitatief hoogwaardige backlink is en je weet nu hoe belangrijk linkbuilding is voor het Google algoritme. Tijd voor de volgende stap, het verkrijgen van een backlink. Of liever een heleboel!

Er zijn verschillende manieren om aan backlinks te komen, namelijk:

  • Je kunt ze zelf toevoegen op verschillende (gratis) sites
  • Je kunt aan andere websites vragen om een backlink / Je kunt backlinks ruilen
  • Je kunt zulke waanzinnig gave content maken dat anderen automatisch naar jouw site doorverwijzen omdat jij de allerbeste content ter wereld aanbiedt voor dat specifieke onderwerp
  • Je kunt backlinks kopen

We zetten de manieren even kort naast elkaar, zodat je een beetje idee krijgt van hoe je zoiets aanpakt.

Linkbuilding: Zelf backlinks toevoegen

Makkelijker dan dit wordt het niet, zelf even wat backlinks regelen voor je website. Vaak een vrij natuurlijke manier om te beginnen met je linkbuilding strategie, ook in 2022.

Hieronder vind je een aantal websites waarop je je website kunt aanmelden voor een gratis backlink. Er zijn er uiteraard nog meer, maar dit geeft je alvast een beetje beeld. Stel jezelf bijvoorbeeld als doel om elke week 2-3 van dit soort sites te vinden en een backlink aan te maken naar je website.

  1. Allebedrijvenin
  2. Cylex bedrijvengids
  3. Drimble
  4. Alle adressen
  5. NederlandinBedrijf
  6. Online Zakengids
  7. Opendi
  8. Infobel
  9. MKB Bedrijvengids
  10. Europages
  11. Bedrijfstelefoongids
  12. Wie Levert
  13. Google mijn bedrijf
  14.  Yalwa
  15.  Mijn ZZP
  16. Yelp
  17. NL Bedrijfsvermelding

Andere populaire manier van je eigen backlinks maken is om je website toe te voegen aan je profiel op Instagram, Facebook, LinkedIn, YouTube, andere social media platformen, noem maar op.

Linkbuilding: Backlinks vragen / backlinks ruilen

Dan bestaat er de mogelijkheid om aan anderen te vragen om een backlink naar je website aan te maken. Over het algemeen zal het enthousiasme van anderen niet heel groot zijn om dat te doen, maar het enthousiasme neemt vaak al toe wanneer je aanbiedt om voor hun website een mooi stuk tekst te schrijven wat zij dan gratis mogen plaatsen, maar waar ook een backlink naar jouw website op staat. Dit noemt men ook wel het schrijven van gast blogs.

Je kunt natuurlijk ook voorstellen om onderling backlinks te ruilen. Of om vanaf een andere website van je een backlink naar hun site te maken en op die manier backlinks over en weer uit te wisselen.

Linkbuilding: Backlinks verdienen

Het is natuurlijk de natte droom van iedereen die een website begint. Zorgen dat je niet achter backlinks aan hoeft te gaan, maar dat jouw website zo gaaf is dat mensen uit zichzelf jouw website zullen aanbevelen aan hun bezoekers.

Daarom is het ook belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw website een toegevoegde waarde levert aan de bezoekers. Dat mensen er écht iets aan hebben om op jouw website rond te kijken. Zoals jij nu dit artikel leest en hier hopelijk iets van opsteekt.

Linkbuilding: Backlinks kopen

Dan natuurlijk nog de commerciële variant: je kunt backlinks kopen. Dit kun je zien als het betalen van een vergoeding voor het plaatsen van een backlink naar je website, maar kun je ook zien als het uitbesteden van je linkbuilding aan een externe partij.

Dit soort partijen zijn erin gespecialiseerd om voor een eenmalig bedrag of een vast bedrag per maand te zorgen dat jouw specifieke linkbuilding profiel steeds verder wordt uitgebreid. Afhankelijk van je budget kan dit een hele goede of een hele slechte keuze zijn.

Naast de verschillende manieren om aan backlinks te komen, is het ook belangrijk dat je vanuit een divers aantal soorten websites je backlinks haalt. Dus niet alleen maar uit social media. Of alleen maar uit blogs.

Een natuurlijk linkbuilding profiel bestaat uit een gezonde verdeling van verschillende verkeersbronnen. Kijk maar eens naar deze afbeelding.

Waar moet je op letten bij linkbuilding?

Bij het linkbuilden is het natuurlijk van belang dat je aantal regels goed volgt. Belangrijke termen hier spelen hier een belangrijke rol. Lees hieronder verder.

  • Relevantie

Binnen je linkbuilding strategie is “Relevantie”ontzettend belangrijk. Het heeft natuurlijk geen zin als jij een link deelt van je website die over Crypto gaat en vervolgens promoot op een website die over bloemen gaat. Zorg in ieder geval ervoor dat je website zoveel mogelijk relevante links verzameld. Mocht je teveel links verkrijgen die niks met jouw onderwerp te maken heeft, zal dit je zoekposities negatief kunnen beinvloeden.

  • Ankerteksten (Anchor text)

Ankertekst is de tekst die klikbaar wordt weergegeven op je website, het kan dus bestaan uit een interne of externe link. Probeer zoveel mogelijk je ankertekst te varieren. Zo kom je het meest natuurlijk over en creër je geen argwaan bij Google. Zorg ervoor dat het grootste deel van jouw ankertekst verwijst naar jouw merknaam. Een deel ervan verwijs je bijvoorbeeld naar jouw “keyword” waarmee je hoog in Google hoog wilt scoren, probeer zelfs daarin te varieren. Maar zorg ervoor dat je niet de boel vol optimaliseer, door bijvoorbeeld teveel en dezelfde ankterteksten te gebruiken, want dat kan nadelig en tegen je werken in de zoekmachine. Ga dus niet over tot “over optimaliseren”maar kiest juist altijd voor een gezonde natuurlijk verhouding en variatie van je ankerteksten. Een slimme strategie is altijd om een natuurlijk linkprofiel op te bouwen.

  • Soorten ankerteksten
    • Exact match: ”online marketing bureau”
    • Phrase match: ”wat doet een online marketing bureau?”
    • Partial match: ”marketing steeds vaker online”
    • Branded: ”Geldmaster”
    • Naked URL: ”https://www.geldmaster.nl/”
    • Random: ”Klik hier of Lees meer”
    • Imagelink: ”Alt tekst van een afbeelding”
Voorbeeld van een natuurlijk ankerprofiel. Bron: Matt Diggity
  • Verhouding links naar hoofdpagina / (sub)categorieën

Zorg in ieder geval ervoor dat het grootste deel van je ankertekst/links naar je hoofddomein verwijzen. De rest van de links kan je verwijzen naar de pagina’s die volgens jou het belangrijkste is en wil dat ze goed gevonden wordt in Google.

  • Waarde van de links

Anno 2022 bestaan er miljoenen websites online, elke website heeft of bouwt “authoriteit” op. Hoe meer authoriteit je website heeft, hoe meer waardevoller je website is. Een manier om de waarde van een website te bekijken is door te kijken naar de Trust Flow of de Domein Autoriteit.

  • Structureel nieuwe backlinks

Waar je ook op moet letten is de tempo hoe vaak nieuwe links bijkomen. Als er opeens 1000 links bijkomen op een dag en daarna stopt het, dan ziet dit er natuurlijk onnatuurlijk uit.

4. Linkbuilding in 2022

Linkbuilden is al jaren lang een bekende SEO strategie om hoger in de zoekresultaten te komen. Door de jaren heen is er al veel geschreven en beweert over linkbuilden als SEO strategie. De kennis en ervaringen in het werkveld zijn steeds beter geworden. SEO-tooling bedrijf Ahrefs heeft een studie gedaan naar de impact van backlinks waarbij ze meer dan één miljard pagina’s hebben onderzocht. De conclusie? Backlinks verhogen je positie in Google. Onderstaande afbeelding laat duidelijk zien dat er een correlatie is tussen het aantal verwijzende domeinen en de ranking in de zoekmachine. Dezelfde correlatie is te zien tussen backlinks en website verkeer.

backlinks impact posities

Hiermee zijn we alweer aan het eind gekomen van ons artikel over linkbuilding in 2022. We hopen dat je met deze informatie lekker aan de slag kunt en aan jouw linkbuilding strategie kunt gaan werken.

Nog wat meer inspiratie nodig? Bekijk dan deze video eens over een linkbuilding strategie opzetten.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Doe je bod
Jouw bod bedrag
Koop dit domein

Je koopt deze domeinnaam voor

ajax-loader
Deze website maakt gebruik van cookies, accepteer het gebruik van cookies voor de beste ervaring op de site.